CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 7, 2009

"Kambing" kenapa ko sedap sangat.... (Part III)


SETERUSNYE
pada hari sabtu yang lepas, minggu yang sama, entah macam maner aku buleh terjebak tulong Syeikh Kholil masak nasi beriyani kambing tanam kat surau.. kebiasaannye aku akan melarikan diri dari buat kerja2 memasak nie.. hehehehehehhe... giler ngko maner laaa pernah aku jadi kitchen helpers nie... dulu masa part time kat hotel pun aku jadi waiter ajer....

minyak baru nak pecah masa aku mengOFFERkan diri tuhh....

aku duk tgk masa tuh takde orang laa pulak nak layan Syeikh masak, so aku pun menVOLUNTEERkan diri, mengOFFERkan diri untuk memasak nasi beriyani tuh.... maka berdiri tegak laa aku disitu menantikan arahan Syeikh Kholil apakah benda yg perlu aku hulurkan kpd dia.. aku duk perati gak apa hal pulak laaa ader segerombolan daging kambing kat belah luar nie, takkan nak buang kut?? ishhh banyak lagi tu isi dia??? apakah MOTIFnye??? ishhhh... banyak noooo tanye aku nie, mau kena tampor gak ngan Syeikh Kholil karang.. hahahahhahah......

mau aku tak tanye, korang tengok lerr, sekor kambing tuhhhh..... kenapa harus dibiarkan begitu sahaje??? hehehehehhehe...

tapi aku tanye gak apahal lepak luar jer daging tuh... ropa-ropanye, kambing tu tgh kena tos ropanye... so daging tu angkat lerr ke luar dulu, sementara bekas air rebusan daging kambing tu digunakan kembali.. apa lagi lepas tu Syeikh Kholil pun buat laa aktiviti favorite dia, iaitu sesi mencampakkan ape jua rempah yg diperlukan ke dalam periuk besor tuh.. aku pun hulur ajer lee benda apa yg Syeikh Kholil nak.... lepas tu kacau lerr... tunggu sampai ntah akupun tak gheti budget.. tau tgk ajer.. hahahahhaha.. tapi yg pasti bau sudah naik time tuh... perrghhh tak leh tahan... lepas masuk beras Basmathi 5 kilo, pun kacau lagi... udah agak harum, api pun cantek, Syeikh Kholil pun suruh aku masukkan kambing yg kat luar tadi... fuhhhhh,, giler ahhh apa rasa pun tak tahu nie.. hahahahahhaha, lepas tu masuk apa lagi yer.. carrot slice kecik, air mawar, sunquick sikit, Hmmm apa lagi???? ntah.. korang nak tahu korang tanye Syeikh laa sendri...

masa nie Syeikh Kholil tgh tuang air mawar ke dalam masakan.... Haishhhhh...

udah masuk ajer smua, tetiba Syeikh soh aku pegi amik daun pisang sikit... Daun Pisang???? Hmmm aku yg menurut perintah, maka ku redah laa semak samun dibelakang surau ku itu untuk mendapatkannye... ropa-ropanye lagi Syeikh nak buat tutup nasi briyani tanam kambing tuh ngan daun pisang, itu pun nak tutup kena betul, siap kena marah aku, kena pakai daun yg belah atas.. (apa beza ntah aku pun tak tahu.. hahahahhaha) tutup laa aku nasi tanam kambing tuh ngan daun pisang. lepas tu tutup aje tudung periuk tuh, Syeikh siap sendal lagi ngan 3 batu bata, and on top of that letak lagi 3 kayu beluti.. (tak sempat nak amik gambar laa pulak dis part) aku tanye syeikh pasal apa.. ropa-ropanye nak bagi pressure dalam periuk to circulate and jadi stim buat masakkan nasi tuh... perghhh dah rupa PRESURISED COOKER laa pulak aku cakap dalam hati laa... from time to time Syeikh akan suruh aku bukak lepas tu dia kacau sikit tgk beras, lepas tu tutup balik.. lepas tu bukak balik, tambah apa yg patut rempah lagi ker, sunquick lagi ker, lepas tu tutup balik and finally when Syeikh tgk jam dia dan berkata laah ia .. "Ok, wan lagi 1/2 jam buleh makan dah nie, jom kita jemaah Zohor dulu, ko jangan risau, tak lari nye nasi nie...."

habis ajer solat, maka kluar laah aku bersama Syeikh, Syeikh pun suruh aku bukak tudung dan

WALLLAAHHHHHH!!!!!.


finish product... bau sudah naik, rakyat jelata dibelakang sudah tidak sabar lagi untuk membaham.. ARE YOU READY TO RUMBLE???????

APA??? MAKAN DALAM DULANG!!!!! tak sempat nak hamik pinggan tetiba din bilal hulurkan dulang ajak makan sekali.. nah jom kita makan utk 5 orang... OK... aku pun apa lagi terus menjalankan spt tugasku spt biasa CEDUKAN NASI berserta DAGING KAMBING makan untuk 5 orang.... tapi aku makan 4 orang sahaja... makan lepas jemaah zohor so korang buleh bayang laa betapa PIRANHA jerr jemaah-jemaah surau pada hari tuh, kena pulak cam aku and the geng yg duk tunggu dari subuh tadi.. (hehehehe.. cam aku gi subuh pagi tu.. hehehehhe) ngan periuk-periuk aku angkat letak kat meja makan... aku hingat dalam 30-40 orang ader lepas zohor makan nasi beriyani kambing tanam tuh... cantik sungguh ari tuh, tak membazir dan tak berlebih, just nice jer masakan utk para hadirin tgh hari tuh.. kira aku cam terdiam jap ahhh.. giler berkat aahhh buat kerja gotong royong nie.. AMIN...

daging lembut dah tuh.. perghhh series tak leh tahan wooooo... ngan lerai cantik jeee isi dia.. subhanallah sedap sungguh dapat makan berjemaah tgh hari tuh....

aku hingat lagi that moment nasi memang tgh panas, kuah abg muzamil baru jer siap tu pun kuah sajer OK, isi nye tidak ader.. hehehehhehe.. tapi JALAANNNNN.. takde halnyer.... wangi sungguh nasi beriyani ku rasakan ari tuh, kena pulak kuahnye masam-masam sikit.. alaamaakkkk good combination ahhhhh mcm org kg aku kater.... ngan daging kambing nye yang relai-relai ditambah pula dengan keharuman nasi beriyani itu sendri yg menggunakkan air rebusan kambing itu sendri.... duduk pulak bawah kipas berempat, dekat pulak tu ngan periuk nasi tadi senang aku nak refill... NAK apa lagi wahai manusia-manusia smua, tidakkah kamu tahu bersyukur???? alhamdulillah ya allah ngan rezki dan nikmat yg ko berikan.... maka diamlaa mereka-mereka yang lapar tadi dengan nasi briyani kambing tanam penuh dimulut mereka disulami sekali sekala dengan air mineral water, dan juga acar rampai berserta jua kuah nasi abg muzammil kiter.....

tengah panas-panas tuh,, pun tak sempat sejuk, tangan jalan dulu,, gila ngko karang habis laa pulok... hahahahahhahaha


20 minit kemudian
tersandar "piranha-piranha" semua sambil minum air dibawah kipas kat kantin surau dan dapat ku lihat kepuasan terpancar pada muka masing-masing yg datang makan nasi briyani kambing tanam ari tuh.. smua tak putus-putus memuji kesedapan nasi tersebut dan ader yg mencadangkan agar kita buat lagi lepas nie... aku pulak terdiam memerhatikan shj gelagat abang2 long dan abg2 ngah aku nie smua sambil memikirkan mungkin inilaah yg kita dapat bila kiter bersatu hati bila kita buat kerja gotong royong.. Hmmmm.. tak pindah dah aku dari area umah aku nie. rugi wooo,, rugi..... hahahahahahhaha....


# selingan
Syeikh duk cakap ngan aku, kalu masa PRESURRISED tadi amik tepung, lepas tu uli sikit lepas kasi TAMPAL ngan lekat kat keliling tudung ngan periuk tuh, tu yang baru betul2 jadi NASI BERIYANI GAM.. pasal kita sudah gam laa itu tudung periuk... nak tahu masak ker tak masak bila tepung yg kita gam tu dah crack atau dah pecah maknanye nasi kat dalam pun dah masak laa tuh....

(aku dalam hati - mana laa orang tua dulu-dulu dapat idea nak masak lagu nie??????)

2 comments:

Ibram Al-Banjari said...

jangan tau makan jer....haaa lepas ni giliran ko lak masak...kena rapat dgn syeikh ..baru ler dapat ilmu....

m.o.x said...

giler ko nak dapat tauliah dari syiekh bukan nye senang woooooo...