CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, October 21, 2009

Kaseh IBU

dikala ini tangan ku tengah memegang cawan ber-isikan "sparkling water - perisa apple" balance2 masa sambutan hari raya kat taman umah aku minggu lepas sambil diiringi dengan lagu dari YouTube dari artis Singapura "Taufik Batisah - lagu USAH LEPASKAN".

Mengenangkan perbualan aku dengan seorang hamba allah tadi NTAH kenapa tetiba aku duk teringatkan mak aku kat umah.. Sihat ke orang tua nie?? udah makan ke mak aku nie?? sakit kaki dia ari tu dah OK ker?? udah kaler inai ker rambut mak aku nie?? tengah layan criter Bunian kat TV3 ke mak aku sekarang?? bermacam-macam laa soalan demi soalan yg timbul kat kepala otak aku nie... KEKADANG tu bila pikir-pikir balik bertuah kita lahir kat dunia nie dengan diiringi kaseh dari IBU kita nie... memang tak buleh ukur level KASEH dia kat kita.. kORANG perasan tak:

  • redup ajee mata mak kita bila memandang kita sebagai anaknye...
  • senyum ajer bibir dia melihat karenah kita
  • dan berseri aje muka dia bila lihat kita gembira
(kalau nak feeling lagi sila nyanyi lagu "SAMPAI SYURGA" dari faizal tahir sbg background)

aku pun udah tua-tua bangka nie laa baru nak sensitip sikit ngan keadaan mak aku, tu yang aku bila masuk bab-bab IBU cfm aku kalah "CheckMate" tapi tak perfect lagi ler keSensitipan aku nie, kekadang kluar juga sifat2 brutal aku tapi getting better now, buleh laa control much2 more than the earlier day. kalu DOULU-DOULU korang jangan criter lerrr.. aku kesal gak aku agak kurang HAJOR ngan mak aku nie.. tapi dah beberapa kali raya dah aku mintak mahap kaw-kaw punye (bottom from my heart) ngan mak aku.. siap kluar air mata lerr mak aku tgk aku punye keSERIUSan dalam meminta mahap tu...

mulianye IBU nie disisi agama kita sampaikan ada hadis yang mengatakan bahawa ade 3 perkara didunia ini yang mana bila kamu memandangnye KAMU akan dapat pahala
1) Bila kamu melihat akan kitab suci Al-Quran
2) Bila kamu melihat kepada MUKA IBU mu itu
3) Bila kamu melihat ke arah laut yang membiru...

ishhh tu yang aku bila aku dengor jeee benda nie terus aku SENTAP jap.. patut laa kalu kita lihat muka mak kita betul-betul nak-nak bila mak kita tgh pakai tudung baru lepas semayang time nak baca Quran tu musti rasa cam ader AURA SEJUK jerr yg masuk menusuk kat rongga2 tubuh badan kita..... (Hmmmm i love that feeling)

kekadang benda nie timbul bila ader kejadian yg menTRIGERkan ia (sory bahasa aku) mcm kes aku nie aku duk tanya minah sorang nie...

Aku: Uitt, mana ko nak gi tergesa-gesa nie??
Dia: Sorry la bro, nak balik kg jap.. anak saya sakit
Aku: Ok ler balik mana?
Dia: Melaka bro..
Aku: Uitt bukan anak ko kat KL gak ker..
Dia: Tak ah, saya weekend wife bro...
Aku: Mak aii.balik LAAAA nie gak ker??
Dia: Ha'ah.. demam panas anak saya bro.. nak periksa lak tu
Aku: (Aku terdiam dan terus pemikiran jumud ku ini berpusing dan terus berpusing...)

just imagine seorang IBU nie have to drive from KL to MELAKA with her anak kecik sorang... naik pun kreta kecik... ke MELAKA she go semata-mata kasihankan anak sulong nye yg tgh sekolah tapi cikgu panggil katanye anak dia demam panas... apa instinct lagi nak kata tu smua KASEH namanye tu...dengan cuaca panas outside there, meredah jam dari opis keluar dari bandar metropolitan inie... nak best lagi malam tu kena balik KL balik pasal esok tak dapat cuti.. tu pukul berapa sampai pun tak tahu lerr pulak.. takkan tak dinner dulu ngan family dia, musti punye.. tu tak campur kalu tetiba laki mintak upah lagi.. (heheheheh) mau kluar balik KL nak dekat tgh malam.. sorang-sorang lagi lak tu drive PLUS HIGHWAY ngan anak kecik dia... ISHHHH hebat sungguh kekuatan seorang IBU nie...

cam bini aku pun sama gak tapi adventure tak HIGH sangat laa pasal duk dekat KL jerr...
(pasal cikgu taska tu baik ngan dia.. apa-apa hal cikgu tu terus call bini aku direct)

tau-tau jerr..
bini aku: Hello, yang cuba teka saya kat mana??
aku: musti kat masjid india nie beli kain tudung.. ??
bini aku: salah
aku: Hmmmm.. HA.. musti kat CM nie jenjalan ngulor pasal bos takde
bini aku: salah juga
aku:habis tu mana nie??
bini aku: kat umah dah, cikgu call kater adam demam...
aku: (terdiam... seketika)

tu laa pasal seorang IBU nie kekadang tak leh underestimate wiling power dia.. for me personally I will respect this KASEH IBU.. benda nie sebenarnye lah yang akan menjadi CATALYST dalam kehidupan seharian antara seorang ibu dan anaknye...

SO kepada IBU-IBU diluar sana, jangan laa korang bimbang takde orang yg akan menghargai pengorbanan kamu smua.. sesungguhnya akan ader mata-mata kecik yang memerhati dan menghargai kamu smua wahai IBU-IBU diluar sana walaupun dari jauh... tak mungkin dapat dibalas dengan harta benda hanya DOA KHUSUS untuk mu smua IBU-IBU diluar sana yang memberikan KASEHnye....
.........................................................................................................................................................................
.
.
.
.
udah pikir-pikir nie rindu pulak aku kat IBU aku..
ishh sentap dah aku nie..
ok laa bye aku nak gi tepun IBU aku jap..


Aku: Hello, Fiona ader???
Mama aku: HOH buat lawok lagi anak aku nie... duk mana? kat opis lagi ker...
(dan seterusnye.. bla bla bla bla.......................................)


0 comments: