CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 9, 2009

IsHHhh lama aku tak pergi surau dah nie....

nak buat camner balik kerja duk lambat ajerr.. sampai pun kul 9 kat umah.. mane nak dan gi suraunye... SuRAu.. hmmm.. aku ingat kalu mak bapak aku tahu anak anda dia yg sorang nie dah buleh pergi surau dah sekarang.. mau depa duk bangga.. (sejuk perut mak aku mengandungkan aku... heheheheh).. aku pun tak tahu apa yg best sgt gi surau kat area umah aku nie



(pasal kawasan kejiranan aku, nanti-nanti lerr aku buat criter pasal tmn nie nie gambor masa bila ntah aku pun tak tahu depa duk snap)

jemaah-jemaah smuanye takde lerr muda sgt.. silap2 gaya aku antara yg termuda yg duk slalu gi surau... dulu aku ingat aku tak kenal nikmat jemaah kut.. surau aku nie, tuk imam dia TAHFIZ dari kemboja.. dia punye baca surah2 quran nie.. kome jangan criter lerrr.. dengan lagu dia..dengan lantang suara dier.. subhannallahh.. ishhh.. rindu teman dibuatnye...

aku nak criter lebih-lebih pun aku bukannye alim sgt.. tapi part tu aku heran nak kena alim ker baru buleh gi surau??? hmmmm... pasal aper aku suka gi surau??? jawapan paling tepat berdasarkan apa yg aku rasa lah adalah "aku rasa tenang kat sana" belaga bahu, saf disusun disusuli sulaman bacaan2 indah imam kemboja mengalunkan ayat2 quran.. isk.. isk...
haiiii.. dapat kerja jenis balik lambat camner aku nak buat. "Ya Allah, ko murahkan la rezki hamba mu inie, ko permudahkan lah apa jua kesukaran yang bakal dihadapi dan ko perkenankan lahh permintaan hamba mu yg hina ini"....... haaa tunggu apa lagi, kasi AMINNN ramai-ramai... "AAAAAAAAAAmmmmmmminnnnnnnn"...

surau tu takde laa cantik sgt, cukup laa sekadar zink menutup bangunannye, cukupla kayu playwood menjadi pelindungnye serta cukup laa 15 kipas panasonic dan 4 air cond "HAIER - kalu aku tak silap laa" yg menjadi pendinginnye... kat surau nie tpt juga puak2 nie gi berkumpul mensyuarat lahh.. buat rewang kenduri lah dan juga tpt acara bersunat beramai-ramai.. apa lagi yaa.. banyak laa depa duk guna surau nie buat aktiviti..

surau nie namanye surau at-taufiqiyah,, nie surau sementara jerr nie pasal sekarang nie tgh buat pembinaan surau baru yg lebih besar dan lebih selesa
MAKA: dgn ini saya mengumumkan kepada mereka2 yg nak menderma atau meniat utk mewakafkan sebahagian duit sedara-sedara smua, buleh laa hubungi saya.. nanti saya bagi laa contact person orang yg incharge pasal pembangunan surau baru.... kamu pegi laa deal sendri.. aku nak jadi bridging jerr.. kurang2 dapat pahala free buleh gak cover dosa2 masa lampau aku....

surau nie masa buat mula-mula dulu ishhh betul-betul pakai duit sumbangan orang ramai... surau lama kat umah orang cabut smua transfer pakai tapak nie... aku ada lerr tulong2 jugak tulong galikan longkang ngan bersihkan tanah kering jerr... abis balik jer dari kerja, makan2 lepas tu trus gi surau nie tgk apa yg patut buleh di tulong.. bukan aku sorang jer laaa ader gak jemaah lain yg tulong.. lama gak projek nie berjalan.. dari naik slab konkrit, naik palang.. lori siput mau dekat braper lori dtg tuang simen.. batu2 grewel brapa lori korang jgn criter laahh...

the best part is workmanship.. indon-indon yg duk buat construction projek kat belakang siap turun ngko bagi support buat kerja lillahita'ala lagi.. (ishhh kat sini aku dah mula nampak hebatnye Allah nie.. satu-satu dia tunjuk isyarat dia depan mata aku - dari mcm nampak x leh siap jerr surau nie.. trus ader tangan2 ghaib yg membantu dari sudut kewangan dan jug skill... tak silap aku masa mula2 launch projek sementara nie duit ader bawah dari 10k jee.. lain smua daily top up dari penduduk kat Sa2 nie.. ishhh ...

(Sambil tangan didagu mengurut-ngurut janggut yg baru nak dibela:
"Hmmmm ke pasal gotong royong tu yg buat surau nie cam best jerr gi lepak.. barakat lebih kut..."

dah lerr mata ku dah senget giler dah nie, klopak mata pun dah makin kuntum... nanti ahh aku sambung lagi mana-mana ader criter pasal surau aku nie.. kalu ader idea lagi lerr.. hahahahah..
apa-apa hal pun aku ulang balik ayat yg slalu ditarbiyah kan kat aku ngan imam reject kat tpt aku..

"Wang (kat tmn aku aku dikenali ngan nama Wang tak braper Gemok) skali lagi lagi ulang,, natang gohhh.. potong stim sungguh.. hok cakap ngan aku nie orang t'ganu jugok..

"Wang, molek laaa mu mari surau nie.. biar laa mu K.E.J.I dulu sekalipun.. Allah tu kang maha pengasih.. mu kena ingat dos kalu nok dapat hidayat kena gi laa tpt dier dulu.. ni dok cakap pandai, surau tak mboh gi jugok.. mari la surau dulu, kenal dulu, rasa dulu zat dia.. Once (cakap omputeh ko imam nie.. hehehe) Allah tahu mu ikhlas mari cari dier kat tpt dier baru laaa we can see progress from there (cakap omputeh lagi dier nie).. Sekecil buih-buih di lautan allah akan ampunkan dosa hambanye.. mu berjalan ke dier, dier akan berlari ke mu wang wei....."

memang bisa ayat imam reject bagi kat aku... aku terus terdiam, pikiran ku terus menerawang dalam akan maksud bait-bait susunan ayat imam reject tadi.. betul jugok nok dapat hidayat tapi pegi cari allah pun dok buat mcm maner dok dapat hidayat....

maka sejok dari tu laaa aku tanam tekad kata ke diri aku.. mari laaa gi surau dulu kalu ader masa lapang.. aku mencari mu YA ALLAH.. ampunkan laah dosa ke... AMinnnnnn.. maka kuntum lah aku dalam mencari hidayat mu Ya Allah...

2 comments:

wtf said...

part doa last tu dah okay dah...
tapi bila masuk bab KUNTUM tu...
errrmmm.... FAIL!!! :P

m.o.x said...

pakai ayat azwan ali.. "Ada aku kesah..."