CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 1, 2009

Pokok PELAM rumah aku...

depan umah aku nie ade satu pokok pelam yang developer duk tanam.. alhamdulillah pokok pelam ni taun nie berbuah banyak siutttt.. so memang standard aku dah udah musti aku bagi punye kat orang ramai maklum laa banyak sgt berbuahnye.. membazir laa pulak nak biar berulat kat pokok jee.... (aku satu family memang tak lalu dah nak makan) maka proses penDERMAAN kepada rakan handai, sahabat taulan, adik beradek dan jiran meran pun bermula laa.....


(#Selingan= pelam : mangga : pauh : sama ler tu mangkuk....)


aku tengok buah pelam nie jenis yang senang dijangkiti ulat buah... (aku pun takde masa pun nak letak racun2 nie, pasal aku mengamalkan konsep Plant & Release) hasil dari pemerhatian aku, buah tu aku duk perhati kalu udah kuning dipokok CFM dalam dier musti ader ulat punye.. TAPI kalu udah besor saiznye + hijau lagi kat pokok, kalu petik dulu lepas tu peram dalam 2,3 hari musti cantek punye isi dia...



(tanye aku sebagai Tuan punye pokok, musti laa aku kata sedap buahnye.. hahahaha)




so setiap kali proses pembahagian buah-buahan kepada rakyat jelata musti aku bagi yang dah kuning kat pokok + yg hijo lagi lepas tu aku suruh diorang peram lerr.... lepas tu antara feedback yang aku dapat musti antaranye:

abang nurah (bukan nama sebenar):
Ishh apa la ko nie wan, smua buah ko busuk kat dalam, patut laaa ko main bagi aje buah pokok nie kat umah kat orang... kah kah kah kah....

lamaj (bukan nama sebenar):
Ishhh wan sedap laaa buah mangga ko... aku balik kerja kul 1,2 pagi duk supper makan buah pelam ko jerr... ader lagi tak kat pokok???

mak aku (memang mak aku yg sebenar):
Ehhh ada lagi pang buoh kat pokok mu.. molek aahh gitu.. mama makang ari tu SEDAP laaa isi dia, kena peram pulok 2,3 hari hok muda tu.. lepas tu buat colek makang ngan nasi.. alloh sedapnye pang weiii....

.
.
.
.
lepas tu aku terTRIGER, mcm nie laa kut manusia ciptaan ALLAH berfikir...

ade setengah orang tu memang dia suka cakap yg buruk dulu dari yang baik
ade setengah orang tu pulak memang akan cakap benda yang baik dulu dari benda yg buruk..
ade setengah orang pulak takkan cakap apa-apa pun.. dia OK aje.. janji makan sudah...


SO, korang smua jenis PENERIMA buah PELAM yang macam mana??????
(korang jawab ngan Allah laa ye.. aku saja jee nak triger benda nie.. hahahahahah)


(antara belen-belen yang tinggak kat pokok nie.... )

4 comments:

DR LOVE said...

pelam + designer + !@#%^$#@#$%@%

Unknown said...

developer rumah aku tanam pokok takder buah..cuma hasilnyaa..setiap hari kena sapu daun kering masuk laman rumah.. aku redha jer.. yg aku tak redha..kucing jiran dok berak dekat laman aku..

m.o.x said...

hahahaha.. kucing berak tu yang nanti jadi baja tu bro.. ahh ko layan pokok buluh ngko tu dah kira OK sgt dah tu.... karang raya buleh buat Lemang...

Hana said...

rambutang nak? pi kait sendiri kat sg plong! berlambok weeiiii