CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, November 24, 2009

Terasa nak makan Piza...


aku nie spesis yang kalu aku dah suka benda tu,, cfm aku hadap benda tu sunguh-sungguh... hadap tak hingat punye.......

kira aku ingat prinsip tu aku apply to all lerr... nak2 kalu benda tu adalah makanan... aku cakap Ngko.. lalu tak lalu ajer bini aku nak follow aku...

dulu aku ingat lagi, aku kalu carik char-kuey tow memang payah siutt kat belah shah alam ker, kelang ker (pj ngan kl aku tak survey lerrr,, jauh siutttt...) last2 dgn izin allah buleh pulak aku jumpa satu kedai kat TTDI, Shah alam... nama kedai: AImar Char kuey teow
aku cakap korang, ader orang cakap tak sama ngan penang punye TAPI bagi aku its better than nothing...


Bagi aku memang char-kuey teow dia memang SUPERB beb....
ngan udang dia yang hitam-hitam sikit pasal kena goreng
kuah dia gelap-gelap sikit pedas-pedas masam sikit ngan rasa manis dtg dari air stok udang
kena pulak kena selak UDANG baru nampak kuey teow dia...
campur pulak ngan jeruk cili hijo....
daun kuchai + tauge pulak scathered all over the plate
I TELL YOU.... Perghhhh.. tak leh tahan... wooiiiiiiiiiiiiiiiiii

ye laa dulu kan aku blajar kat Arau, so belah2 sana Char Kuey Teow yg sedap-sedap senang jumpa kat sana... gila ngko dari arau ke kangaq terus ke sg petani kat tikam batu nu sampai laa ke Sunshine, Bayan lepas tu pegi jap Bukit Gedung, Penang semata-mata nak makan benda alah nie.... kat belah penang, char kuey teow yg meniaga tepi2 jalan pun layan siutt.... la nie ader specific place lerr yang kalu aku pegi penang, cfm aku singgah punye gi rasa... biasa kalu kat tanjung aku gi kat Sg Dua punye kedai, tak pun kat sg ara pun ader gak yg sedap.. kena belah seberang.. cfm aku pegi kat Bukit Mertajam itself.. kat selekoh dalam bandor tu... Fuhhhhh... lama siut tak pergi....

char kuey teow nie bagi aku simple food laa.. ngan Hot delivery dianye... udang BESAQ banyak lak tu, campur pedasnye pekena pulak ngan jeruk cilinye.. PERRGhhhhHHhh.. (tak leh tahan... tak leh tahan...) sampai ader satu masa tu.. tiap2 minggu tak sabtu, hari ahad musti aku bawak family aku makan situ.. sampai naik muak lerr bini aku nak follow.... (hahahahahahah.. sorry yang... awak layan jerr laaa...) kat aimar tu bukan apa.. memula aku sampai aku perati gak konsep masak dia camner, siap buat2 pegi basuh tangan kat dapur ngko, pasal nak tgk line-up material kat sebelah dapur dia... sekali piii tgk.. cfm ngan kuali bulat besar satu, udang tgh rendam dalam bekas, siap ader air stock rebusan udang.. daun kuchai, sambal cili sikit, telur berpapan-papan kat dapur so CONFIRM aku tak silap pegi situ.....

udah perati siap tunggu pulak tgk macam maner dia prepare dishes tu...


bagi aku char kuey teow mana-mana pun musti ikut konsep chinese style.. kira masa masak kuali tu musti kena PANAS gila, api mau kuat... nak sedap udang tu musti goreng laa dulu, agak2 dah masak sikit toskan balik udang tu.. minyak buang sikit tinggal sikit dalam kuali.. lepas tu dimulakan ngan bawang putih dulu... CHESSSSS>.. bunyi bawang putih ditumis... maka bermula upacara mencampak demi campakan kesmua barangan untuk masakan (ader sesetengah kedai yg best, depa duk tumis bawang putih ngan udang dulu... sama jer rasanye walaupun kaedah masakannye berbeza)

campak kuey teow
campak sambal cili
campak sos kicap
campak taugey
finishing ngan pecahan telur
baru tabur ngan daun kuchai
api mau besar,

nak stylo sikit musti ader mau tarik masuk api dalam kuali sekali-sekala..
hahahah barula Wok With Yan.. hehehehehhe

ader gak membe-membe yg cakap...
"Laa mox, mana ader sedap sangat kuey teow kat Aimar.. pepandai ko jee rekomen..."
jawapan aku
"Pungkok hang, kalu betul tak sedap kuey teow kedai dia, takkan business dia maju giler sekarang"

Pasal dulu satu kedai je aimar nie, tapi sekarang dah expand siap tambah lagi 2 lot ngko.. sudah jadi 3 lot kedai dia kat TTDI tu...tak caya korang buleh pegi check sendri, gi google ker... owner Aimar nie asal seberang perai gak, amik initiative bukak sendri jauh dari penang, bukak kat TTDI Shah Alam ngko.. business laki bini - laki dia memula jadi tukang masak gak, bini jadi cashier.. tapi laa nie expand dah so depa berdua jadi mandur jaaa, duk perati dai jauh... dan alhamdulillah tactical nyer menjadi.... amin dan aku pun senang laaa nak makan char kuey teow yg sejati... hahahahahhahaha

# Laaaa aku nak criter pasal Yellow Cab Pizza tadi, pasal sekarang aku duk gila Yellow Cab Pizza... sekali sudah intro pasal char kuey teow sudah habis satu episod laa pulok... hahahahaha.. lain ENTRY laa aku buat criter pasal Yellow Cab tuh... heheheheheh

2 comments:

wtf said...

entry nih BUAT SAYA LAPAR LAAAHHH....

m.o.x said...

memang ditujukan khas buat kaki-kaki makan macam anda.. hahahahahha