CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 29, 2009

apa Jeling-Jeling!!!!

(lembu: aku confirm dah masuk syurga, korang????)

semalam rasa penat lain macam, tak tahu kenapa memang flat siutttttttt... abis program korban semalam ngam-ngam kul 12.30 tgh hari.... pasal taun nie aku kena in-charge sekor lembu so, aku stay back la sikit sampai kul 2.30 petang tuh.... masa ni takde aper tinggal dah,
  • disatu sudut adalah si bidi tgh proses kepala lembupasal nakkan kan Otak lembu tu, masak lemak minang sedap katernye (dia sorang hadap 4 kepala, giler makan orang otak org tua nie)
  • disatu sudut yang lain siJotun ngan siJohaimi tgh proses perut lembu... (aku tulong doh tadi bahagian anatomy, dari amik perut muda, basuh sampai lerrr buang isi rumput dari perut kasor.. giler cam fear factor ahh... hahahhaha)
  • disatu sudut yg lagi satu Syeikh Kholil tgh masak lemak utk bahagian perut yg dah siap sebelum nie (aku duk perati muka2 sekor smua standby mode ajer nak terkam bila siap, yg best nyer masak perut ni lambat sikit nak lembut so kurang2 pun lepas asar baru buleh makan..)
  • satu angle lagi, abg muzamil lak tgh finishing touch gulai daging kawah dier... (memang KAW siut makan ngan roti, petang tuh... hahahahahha)
program start dalam kul 9.00 pagi, 5 ekor smuanye... lembu yg pertama memang KASAR punye size, udah ropa lembu new zealand dah aku tengok, ngan buckle belakang dia yg tinggi. biasa laa lembu first kalu bab nak tombang, musti ramai yg interframe, so pasal aku memikirkan ader lagi 4 yg belum ditombangkan, maka aku back-off dulu lerr.. hahahahahha... bagi laaa depa dulu rasa benda nie... memang ganas sikit ler, kaki dah ikat pun buleh lerai lagi... ishh gila rodeo ahh...

aku duk risau kan budak2 yg duk excited nak tengok, ramai gak pagi tadi termasuk laa anak aku siAdam... adam aku dah bagi instruction dah duk jauh-jauh sikit, anak orang lain?? Hmmm... all the best ajer lerrr... tapi alhamdulillah semalam takde apa-apa insiden yg tak diingini.. amin...

tombang aje lembu satu, aku pun memulakan lah kerja aku start dari lembu no.2 sampai ler ke lembu no.5.. memang adventure gak ahh... lembu pun tahu dia nak kena sembelih, nasib baik tali dah berikat kat tiang yang ader, kalu tak letih gak nak layan lembu nie.. takde laa jauh sgt movement dia.... banyak2 lembu, aku hingat lembu no.5 yang last rasa SENTAPAN nye lain sikit

mcm mana aku nak describe ahh.... kita geng2 tombang lembu nie, kebiasaan after kaki dah ikat, 2 orang akan pegang tang kepala, 2 orang tang kaki yg dah berikat tuh, sorang tukang tarik babat bawah leher tu utk senang tukang sembelih nak lalukan pisau sembelih dia, yang lelain tulong pegang tang pungkok ngan pegang/regangkan tali yg mengikat... aku tgk ahh.. biasa aku pegang tang kepala.. standard benda kena buat kalu ader tanduk, tanduk belah lagi satu mau kasi tekan tanam dalam tanah, amik telinga lembu kasi flappy sikit tutup mata lembu, lepasa tu tekan ngan paha, giler kuda-kuda kena kuat ahh.... takpun aku duk bahagian kaki kena ikat, aku letakkan paha aku kat situ, sambil tangan duk tekan kat belah sendi lutut lembu tu...


dia masa yang pakai kederat banyak masa imam rosyam start sembelih tuh... engar diiringi Takbir raya beramai-ramai, masa nie AUTOMATICALLY mana-mana lembu pun musti ader resistance punye... Every time part nie musti aku syahdu dan teringat akan kebesaran dan kehebatan criter pasal Nabi Ibrahim ngan anak dia... masa pisau Lalu ajer kat leher lembu tuh, kita pegang badan lembu tu kan, so getaran, rontaan dia memang kita rasa.. aku tak nafikan memang rasa kesian kat lembu tuh tapi benda nie fardhu kifayah kan, dan memang Allah dah tetapkan and things do happen for a reason.. so aku redho... tapi tetap feeling tuh lain, darah memancut kluar korang jangan criter ler,, abis kopiah aku, tshirt aku kena splat.... sedih, tapi rasa gembira pasal ibadat korban dah pun aku selesaikan.. amin...


(aper jeling-jeling??? gua penat giler beb tahap dewa dah nie, Angelina Jolie sekalipun kalu bogel depan gua time-time nie,, cfm gua tak heran punye....)

2 comments:

Iza said...

ceeh...ayat terakhir tu mencemar kesucian hari raya korban la..huhuhu

m.o.x said...

hahahahha.....