CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 26, 2009

Eidul Mubarak 1430

(lembu dah siap camo ko.. kalu ajak main pengbol nie cfm susah nak detect dalam hutan....)

tahun nie, raya haji aku berbeza.. biasanyer aku buleh melarikan diri dari jadi in-charge sembelih lembu kat tmn umah aku.. (hahahhahahahahaha) tapi ntah mcm maner tahun nie rasa nak mencurahkan bakti ngan kederat aku kat sini pulak...

parang pendek mana aku letak nak kena carik balik dah nie, nak kena Oilkan balik tu, nak kena asah lagi karang lambat pulak aku nak melapah dagingnye pulak.... aku pun tak tahu macam maner aku buleh jadi rajin join aktiiviti korban nie... aku ingat kalu dulu punye pe'el laa diambil kira, mcm tak percaya jerrr aku sekarang nie rajin bermasyarakat, tu pasal aku sekarang kalu ader masalah-masalah mana-mana jiran yang tak join aktiviti tmn umah aku, aku selalu sound kat ketua kampung... "Sabar, bagi depa masa.. nanti dah sampai seru, insyallah depa join punye.. " yer laa he might not be the choosen one yet, but who knows... keep yr faith in them + pray for them also....

tahun nie ntah mcm maner nama aku naik kena jaga 1 ekor lembu bahagian melapah... mcm siye, mcm lerr takde orang lain yg kena in-charge.. aku baru ajer nak lek-lek jerr tahun nie.. haahahha.. tapi udah org percaya bagi tugasan, aku terima ngan hati yang terbuka... aku memula ingat try kerja melapah nie ingatkan senang jerr. rupanye banyak stage siut... banyak kali kena sound gak laa ngan yg senior2 bila aku memula melapah nie.... aku hingatkan senang jer, nak senang aku list down kan dalam list

1. sembelih (biaser ustaz2 yg bertauliah jerr yg jaga bab nie)
2. lapah lembu (pun ader banyak bahagian nie)
dari lapah daging, kerat bahagian peha, buang perut, kerat kepala, ishhh banyak ahhh.. aku pun tak sangka siuttt.....

paling best bab nak buang perut (bab nie pun aku tak braper terrer lagi) memang complicated sikit lerr pasal nak kena kenal benda yg sepatutnye buleh dipotong sebelum lapah dan selepasnye.. bukan apa takut terpotong pundi kencing, karang udah hamis laa pulok dagingnye nanti, kira aku rasa cam DOKTOR YANG NAK PERGI SURGERY pun aderr.. ye laa nak kena kenal urat2 reserve lah.. macam-macam ahh..... nie kira kalu belajar kira mcm level amik PHD laa nie bab-bab melapah daging yang sempurna....


kena pulak kalu ader geng2 indon yg turut seta bergotong royong mengerjakan lembu tu, kalu kat tpt aku CFM, kulit lembu ngan bahagian perut musti depa rembat punye. Kebiasaan 2 benda tu orang buang, tak simpan pun nak2 tang perut, dia punye bau... mak aiii... tapi geng2 indon selamba jer, tanye nak buat apa..

- diorang cakap Kulit tu buleh buat keropok (kulit tu diorang jemur kaw-kaw punye lepas tu siat nipis-nipis lepas potong kecik2, lepas tu depa goreng...) aku ingat benda nie kalu kat indon banyak kut, pernah gak aku makan kat restoren pure indon punye, ader benda nie dah siap packing dah,, yang tak tahan keropok tu siap ader balance-balance lagi sikit-sikit bulu lembu terlekat kat situ.... (hahahahahaha... mcm siye... naik balik siut air limau ais aku minum ari tu)

- bahagian perut pulak diorang cakap diorang akan proses gak, amik certain-certain part, nak2 tang usus yg banyak tu, diorang cakap ngan aku diorang masak kari, sedap giler dari gaya diorang criter kat aku.. APa Rasa??? jangan tanya aku, tak nak aku rasa dan tak nak aku amik tahu langsung... hahahahahhahaha

the best part kat tpt aku, sembelihan akan dibuat pada hari sabtu, ari jumaat smua rilek, lembu sampai pun pagi sabtu tu dan smua tugas dah diSEGREGATEkan, so aku jaga bahagian melapah shj.. geng potong kecik-kecik ader orang lain, geng timbang ader orang lain, geng masak ader orang lain, so aku ingat insyallah everything going to be smooth this year, ader 5 ekor tahun nie, yang gatal ader menteri lembu buleh pulak pilih lembu yg jenis tak berikat pulak tu.. Ishhhh gile ahh depa nie, udah satu kerja pulak nanti nak menenangkan spesis lembu lepas nie..... mintak2 semuanya akan berjalan lancar.. amin.......


ader satu scene yg sampai bila2 cfm aku ingat punye
(masa lembu dah tombang, tinggal nak sua parang kerat halkum jer....)
aku: syeikh, cuba syeikh tengok lembu tu nanges lerrr (memang aku nampak ader kluar air mata kat mata lembu tu...)
Syeikh Kholil: ko tahu kenapa??
aku: dia tau kut jap lagi dia nak mati...
Syeikh Kholil: Salah tu..
aku: abis tu??
Syeikh khalil: dia tgh bersedih pasal dia tahu dia confirm kena sembelih lepas tu SYURGA adalah janji Allah kat dia..
aku: abis tu....
Syeikh Kholil: yang lembu tu lagi sedeh, bila orang cam ngko tgk dia kena sembelih tapi takde effect apa-apa pun!!!!! tau datang melapah, makan sup, balik bawak daging itu jerrr......
aku: Erkkk.. (terdiam sambil ishh.. bisa sungguh ayat syeikh nie...)


so Kepada smua pembaca yang baca post ni sebelum ari raya jumaat nie, aku nak ucap SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA... god bless and THE MOST IMPORTANT is to enjoy the spirit of Korban jangan sampai kena cam aku kena sound ngan Syeikh Kholil... hehehehhe

3 comments:

Ibram Al-Banjari said...

padan muka ko mokkk....salam aidil adha...

Iza said...

abg fan...perut wat sate ar besh. hihihi, tak elok makan organ.
waa..nak melapah pun kena belajar anatomy gak ek. nice..

m.o.x said...

hehehe... hampeh ko ibram... mentang2 ler ko takde ari tu...

haruslah dr.dian... nampak senang melapah tapi susah, tapi susah lagi jadi Doktor ler tapi.. hehhehehehe