CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 12, 2009

Pok Guard


Kemarin masa asar aku semayang jemaah ngan satu pak guard kat opis aku…. Mamat nie aku rasa umur dalam late 30 kut.. cerah muka dia, rendoh2 sikit, orang Kelantan (Red Warriors).. dia nie spesis Guard yang bersenapang, so kira ader lessen menembak gak laa nie..

Mamat nie to be honest dah dekat 2 tahun aku kenal dia.. haram nama dia aku tak tahu siuttttt... hahahahahha.... aku duk panggil Abe, Abe jerr everytime jumpa dia.. heheehehhe (ok laa esok laa aku tanye nama dia sapa) jenis mesra rakyat jugak laa dia nie, memang buleh layan berborak (nie pun kpd mereka2 yg sudi utk berborak ngan seorang pak guard)

Dia nie kalu aku jumpa kat surau opis, kena belum semayang CFM aku tolak dia gi depan biar jadi imam.. kena waktu maghrib semayang.. dia punye baca surah2 tu kater kat korang.. Makkk Aiiiiii.. syahdu giler siut.... dgn idhram dia, bab Berlagu yang mamat nie terrer.. Sedappp gilee ahh dia baca.. memang ader passion laa dalam voice dia.. kena pulak bab berdoa pun best gak si Abe nie baca.. aku ingat dia nie spesis yang Bacaan memang ada TOUCH laa dalam dia,

Cukup, intro rasanye sudah panjang.. so semayang asar laa kami berdua.., sambil air semayang masih lagi membasahi muka aku ditambah pula dengan aircond terON sejuk giler (rasa mcm kat Cameron ngko, korang pernah semayang kat masjid atas bukit kat tanah rata??? Pun best gak feel kat situ… hehehhe selingan sikit)

rakaat demi rakaat terus berlalu..
masuk rakaat ke-dua ader sorang lagi makmum masuk line.. masuk aje dia tetiba lepas tu bunyi HENPUN dia berbunyi ngko... kuat tu idak lerrr tapi banyak kali berbunyi ngko.. aku nie yang imam ala2 adoooo CFM tak khusyuk dah solat aku petang tu.. (hehehehehehhe) gila ngko tak yah henpun berbunyi pun kekadang tgh semayang buleh pikir main pengbol, nikan pula tetiba ader bunyi lagu omputeh.. 2 saat berenti, lepas tu phone tu berbunyi balik sampai lerr kami habis semayang dulu.. pasal dia masuk pun masbuk kan.. so aku dah habis semayang, aku jeling lerrr kat makmum sebelah aku.. Laaa si pejal ropanye... budak level aku gak nie, padan laaa bunyi ringing cam biasa kenal, mamat nie pakai i-phone ngko...

masa nie tenang lagi, siAbe terus laa berwirid dulu, lepas tu baca ler doa terus siAbe ngan aku mengAMINkan nye... sipejal nie henpun tak habis berbunyi lagi nie..dia habis aje semayang terus dia blahhh tak baca doa pun.. urgent kut.. aku rilek aje lerr.. habis berdoa.. bersalam lerrr aku ngan siAbe nie.. keadaan masih lagi tenang masa nie...

masa nak pakai kasut inilah tetiba siABe terus memulakan topik
Kena letok signboard sura nie, tiado panggilan sepenting pangillan ilahi – cam iklan laa pulak... Abe intro aje benda nie,, terus lepas tu dia start membebel, berceramah, berkongsi ilmu yang dia ader mengenai isu henpun berbunyi masa tgh semayang.. (cfm Abe pun tak khsuyuk masa semyang gak nie, tu yang marah giler tu... marah pasal tak leh KHUSUYUK pasal bagi dia isu mengadap TUHAN nie adalah amat serius bagi dia)

Dari muka dia nampak sangat marah betul dia ngan manusia-manusia yg tak sensitif bila nak semayang nie. Dgn merah satu muka, hujah2 yang bertalu-talu diirinngi dengan sedikit hadis.. aku cakap gilerr mamat nie.. seorang pak guard, yg kerjanye membawa senapang shj TAPI ilmu agama dia..SUBHANALLAH hebat sungguh... kekadang nie laa kerja tuhan, kena dia nak bagi hidayat thru apa instrument dia memang kita tak leh sangka (dgn syarat korang kena low down laa sikit EGO BANGSAT korang tu... nie asyik nak berlagak tak nak campur orang bawahan CFM masuk dalam golongan munafik slalu laa kita)

Antara ayat2 bisa yang dia duk taroh petang tu
"Demo nie tahu dok, kito mari semayeng nie nok ngadap Tuhan nie.. Punca segala punca, tuhan sekalian alam.. dio trimo ko dok semayang kito takdi tu.. kalu bunyi lagu tu duk kaca semayang kiter..."

"Respect laa sikit kat Allah tu.. nok mari ngadap dia.. buat laa apa yang perlu, hok tu kekadeng takdok pengisian jiwa walaupun semayang 5 kali sehari pasal konsep dia tu saloh, semayeng nie tiang agamo.. srupa buat tiang laaa, kalu konkrit ngan besi duk cukup, lagu mano nak kuat tiang tu????"

"Nie laa Masaloh manusia, hok penting tu Diremehkan bila amal ibadat allah dok terimo, dok serius ngadap dio, cam mano doa kito nok kena makbul, macam mano kito nak dapat rahmat dio, macam mano manusio ni nok merasa ZAT hok dia beri…"

Aku terus terdiam, memikiran kebenaran hujah-hujah yg datangnye dari seorang pak guard yg aku rasa dah kenal lama, tapi ropa-ropanye ader lagi hidden surprise dlam diri dia... banyak lagi lerrr hujah2 yg dia bawok kluor termasuk laa antara hujah yang bernanah gak telinga aku dengor pasal aku pun buat (hehehehehhe.. crite lain kali laaa yeeee topik lain..) kira dapat tazkirah ngan tarbiyah free laa hari tu.. tu yg sampai sekarang terngiang-ngiang lagi kat kepala hotak aku nie…
Tu laa kekadang tu pelik gak.. kalu masuk tengok Wayang buleh pulak terHURU hara matikan henpun, nie nak pegi ngadap Allah pun tak leh nak matikan henpun... camno tu, mana yang lebih penting?????

0 comments: